2015
Three disappearances (erosion of a rock, plant decomposition and evaporation of a puddle). Recordings.
As part of the 2016 edition of the Bergen Assembly triennial in Norway, co-curated by curators Sandra Terdjman, Gregory Castera and artist Tarek Atoui, I am invited to contribute to a collection of recordings of sound phenomena « imperceptible » to both deaf and hearing people. This collection is then presented through various vibrating and tactile devices.
Having received the invitation while I am at the seaside on the Breton coast, I record three disappearances around me using contact microphones or hydrophone. The recordings are made for several hours (until the battery runs out), and then edited as fifteen-minute excerpts for each recording.
1. Erosion of a rock: contact microphones placed on a rock at rising tide.
2. Plant decomposition: contact microphones buried in a garden compost.
3. Puddle evaporation: hydrophone placed in a puddle at low tide.
Dans le cadre de l’édition 2016 de la triennale Bergen Assembly en Norvège, codirigée par les commissaires Sandra Terdjman, Grégory Castera et l’artiste Tarek Atoui, je suis invité à contribuer à une collection d’enregistrements de phénomènes sonores « imperceptibles » à la fois pour des personnes sourdes et des personnes entendantes. Cette collection est ensuite présentée à travers divers dispositifs vibrants et tactiles.
Ayant reçu l’invitation alors que je suis au bord de la mer sur la côte bretonne, j’enregistre trois disparitions autour de moi à l’aide de microphones de contact ou d’un hydrophone. Les enregistrements durent plusieurs heures (jusqu’à épuisement de la batterie), puis édités sous forme d’extraits de quinze minutes pour chaque enregistrement.
1. Érosion d’un rocher : microphones de contact disposés sur un rocher à marée montante.
2. Décomposition végétale : microphones de contact enfouis dans un compost de jardin.
3. Évaporation d’une flaque : hydrophone placé dans une flaque à marée basse.